02 03 04 ODILES BLOG: Mødte en mand i går, der blæste mig bagover! 05 13 14 15 16 17 18
19

This page has moved to a new address.

20

21 22 23 Mødte en mand i går, der blæste mig bagover! 24 25

26
27

ODILES BLOG

Liv. Spiritualitet. Forandringer. Indtryk. Glæde. Familie. Kærlighed. Træning. Bøger. Kunst. Dilemma. Ærlighed. Kamp. Håb. Viden. Udtryk. Frihed. Autencitet. Nærvær.

lørdag den 27. juli 2013

Mødte en mand i går, der blæste mig bagover!


Ruller ind på det lokale apotek, registrerer kort en mand i en kørestol. En ret fancy kørestol. Sporty. Tydeligvis en letvægter. Lidt spøjs - to små kørestol på samme lille apotek.
Så vender jeg rundt, og ser på manden.

- Hej! ryger det fra mig til ham, eller fra ham til mig, eller fra os begge på samme tid.
 Ikke hej, ligesom når to  2CV´ere passerer hinanden på gaden. Men hej som i; hov, vi har s** da mailet på Facebook om at mødes, har vi ikke?




Jo - det har vi. En fælles bekendt tænkte at linke os, efter jeg satte mig i min kørestol. Min gode bekendte tænkte jeg nok ku´ bruge at tale med en, der har års erfaring med at være afhængig af hjælpemidler - og af at lovgivningen på området også effektueres!
Der er på den ene side hjælp af hente som handicappet - på den anden side kan man ryge ud i kamp, når det gælder om at få de bedre hjælpemidler = de dyrere af slagsens.

Vi får lige talt lidt, der uden for apoteket. Han har nok været inde og hente sin dosis af hverdags-medicin. Ligesom mig. Spørger ham ikke. Men har til gengæld en anseelig mængde andre spørgsmål, som fører os ind i en intenst samtale, meget hurtigt.

Det blev til et kort møde, for vi sad mellem Kvickly poser fyldt med Oreos og Stracciatella is, og selv skyggen dampede af varme  - jeg måtte hurtigt få en cafe aftale på plads!

Mandag skal vi mødes igen. Og så får jeg lov at prøve hans überlækre letvægter, som jeg fik beundrede højlydt -  ikke uden en vis misundelse!
- Jeg vil også ha´!
- Det skal du da også, gav han tilbage.  - Du kan sammenligne det med at køre i en brugt kørestol med at gå i et par sko, der er 2-3 numre for små! Det slider og ødelægger!

Det er så her, det kan væres svært at få de rette hjælpemidler.
Kommunen gi'r hjertens gerne en kørestol til et par tusind. Så er det en absolut standard, der på ingen måde er tilpasset den person, der skal sidde i den!
Når jeg skal have en kørestol, der er målt efter mig, og bygget til at tilgodese mine behov (hvor den skal støtte, og hvor jeg skal have bevægelses-plads mm), så skal jeg have en af samme mærke, som jeg har købt brugt. En TiLite, og der starter vi ved min. 25.000 kr ex moms.
Den smækre jeg skal prøve på mandag, koster 34.000 ex moms.
Man skal huske på, at når man bruger kørestol, er det mange timers brug. Ofte har vi store smerter, og skal aflastes. For slet ikke at tale om det helt basale med at bruge mange kræfter på at træne sig stærk nok til, at transportere sig selv i armene hele tiden. Det siger sig selv, at der let sker skader på arme, skuldre, håndled, albuer etc.





De særligt polstrede kørestolshandsker, som beskytter mine hænder mod de værste knubs.
Men 25-25.000 kr er mange penge. Mere end jeg har.
Spørgsmålet er så bare, hvilket regnstykke kommunen laver;
1.
30-40.000 er alt for dyrt. Vi regner med at Fru Poulsen klarer at sidde i en standard kørestol, og ikke får yderlig rygskader. Eller nye slitage skader i andre led, som følge af forkert position.
Eller:
2.
Vi betaler en stor udgift nu, for at hindre at Fru Poulsen senere skal have lavet flere operationer og behandlinger, som langt overstiger 30.-40.000 kr.
                                                                 


Jeg glæder mig til at møde ham igen! Blev godt nok blæst bagover, da jeg fik hans historie i highlights. Hvis han giver mig lov, vil jeg fortælle jer den her på bloggen.

Til da, vil jeg bare være taksam for, at møde et menneske, der så gerne vil hjælpe mig. Og det på trods af, at han er meget, meget dårlige stillet end jeg er, rent fysisk.

Etiketter: , , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start